Spørsmål:
Er det noe som heter det? Vet du hva det kommer av? Forrige svangerskap fikk jeg det i 6 mnd og denne gangen kom det i uke 13. Er det noe jeg kan gjøre for å unngå det?

Svar:
Det er ingenting som heter svangerskapsmigrene. Hodepine, (ofte økt hyppighet og styrkegrad) kan derimot gravide få p.g.a.  hormonforandringen som finner sted.
Har man mirgene, kan det slå begge veier. Mens enkelte merker at migreneanfallene kommer hyppigere, opplever andre det motsatte. Vi vet ikke hva som er årsaken til dette.
Om det er mirgene du har vil jeg råde deg til å ta en prat med fastlegen din for å få kunnskap og info om denne helt speseille type hodepine.
Man kan prøve å forebygge mirgene hodepine ved å unngå å gjøre det som utløser anfall; stress, sjokolade, ost, kaffe og rødvin. Du bør også forsøke å finne ut hva som utløser din hodepine.
Akupunktur kan være svært effektivt ved mirgene.
Lykke til!
Hilsen Monica.