Spørsmål:
Hei Jeg er nu i 15 sv uke. Har termin 3 mars. Jobber som sykepleier på et sykehjem. Det som plager meg litt nå, er når jeg har vært på jobb ei stund, hardner magen. Det føles som om jeg bærer på en liten sandsekk. Kjenner også at jeg da blir sliten i korsryggen. Skal det være slik? Må nevne at jeg har to barn fra før-minste er 6 år. Kan ikke huske det var slik. Men så glemmer man jo fort:)

Svar:
Det er ikke uvanlig at flere-gangs-gravide plages med kynnere. Ofte har de rikelig med kynnere, spesielt ved aktivitet/jobb.
Jeg vil tro det er dette som skjer med deg nå.
Slitenheten i korsryggen er heller ikke unormal. Du kan forsøke å bytte sko i løpet av arbeidsdagen, ta ryggøvelser hver dag og passe på å få hvilt deg litt etter jobb.
Mange kvinner har god effekt av Magnesium tbl. mot kynnere.
Blir det verre kan du ta det opp meg jordmor/legen din.
Lykke til med god egenomsorg!
Hilsen Monica.