Spørsmål:
Jeg skriver til deg i håp om at det kan finnes en løsning for min kjære. Vi er nå 7+0 på vei, og de siste ukene har hun vært plaget med søvnløshet. Jeg er redd hun sliter seg ut! Vi driver i tillegg med flytting og oppussing..og jeg har observert henne nært.. Hun sliter og står på til hun svimler, påstår hun har det bra..og bare fortsetter! Så kommer natta, og jeg tenker at nå skal hun endelig få hvilt seg og slappet av, men hun har febrlignende smerter i hele kroppen, uten å ha feber. Hun er også plaget med kvalme og hodepine. Hva ken jeg gjøre for min kjære? Og hva bør hun gjøre? På forhånd takk...

Svar:
Jeg vil forslå for deg at dere tar en ordentlig prat sammen. Kanskje må dere reise bort en helg og forflytte dere både fysisk (p.g.a. opppussing/flytting) og psykisk for at hun kan slippe taket i alt det som hun står i nå.
Det er en stor overgang for kvinner å oppleve hvordan kroppen fullstendig kan ta hele komandoen i begynnelsen av et svangerskap. Det kan arte seg på mange måter, men de fleste blir svært trøtte og føler seg gjennom slitne.
Kalme og hodepine kan også høre med.
Noen klarer ikke ta kroppens signaler på alvor. De er kanskje vant til å stå på, gi det de har hele tiden. Noen er svært flinke til å gå på viljen. De kjenner ikke en gang etter hva kropen forsøker å fortelle dem.
Det kan oppleves det som et nederlag eller som tegn på svakhet at man ikke klarer det samme som før. Graviditet er jo ingen sykdom! Nei de er ikke syke, men gravide!
I vår kultur opplever nok noen kvinner liten forståelse.
Problemer med å sove er ofte stressrelatert. Det kan slite ut kvinner som til slutt kan komme inn i en riktig vondt sirkel.
Det er bra du ser partneren din og er villig til å hjelpe henne.
Snakk evt. med jordmor eller bli med på neste svangerskapskontroll. Der kan dere snakke om disse tingene.
Kvinner som venter barn skal vi ta godt vare på!
(Akupunktur eller massasje kan være en god behandlingsform mot kvalme, for å redusere stress og hjelpe til med søvnproblemer)
Lykke til med omsorgen!
Hilsen Monica.