Spørsmål:
Hei.
Jeg er i slutten av mitt 4 svangerskap og er veldig plaget av soppinfeksjon.
Legen min bare sier at desverre er det bare noe man må regne meg og anbefaler meg Canesten salve og stikkpiller.
Saken er det at med stikkpillene er jeg "bra" i noen få dager.Salven må jeg bruke hele tiden ,elles klør jeg ihjel!
Mitt spørsmål er om hvorfor jeg ikke kan bruke innføringshylsen for å få stikkpillen langt inn?
Skader det babyn?
Blir snart sprø av å lukte sur gammal ost og bytte truser flere gang om dagen...

Svar:
Svar:Dette høres ikke godt ut,- du har sikkert forsøkt med meste, men forsøk likevel å stress ned uten sopp i tankene, unn deg gode dager og luftige klær.
Soppen trives best i fuktighet. Ikke vask deg mer enn en gang på dag, tørk forsiktig og luft-tørk godt.
Bruk bomullstruser som kan kokes. Unngå søtsaker. Bruk melkesyre bakterier vagitorier (kjøpes på apotek) eller yoghurt naturell( 10 milliliters sprøyte uten spiss som fylles med yoghurt uttynnet i litt vann) Dette sprøytes inn i skjedeåpningen to ganger daglig i syv dager.
Jordmor eller legen din kan også pensle deg med krystallfiolett som ofte gir svært god effekt. Husk at partneren må ha behandling siden dere kan smitte hverandre ved samleie.
Med hensyn til bruk av innføringshylse er det for sikkerhetens skyld.
Lykke til med innspurten. Håper du får kløfrie uker.
Hilsen Monica.