Spørsmål:
HEi JEg er i uke 5-6, har har den siste uken hver natt hatt kraftige smerter/kramper i magen. JEg våkner midt på natten av smerten, og det er lite eller ingeting som hjelper. Det er så vondt at tårene spretter. Varer ca 10 min. I natt hadde jeg to perioder med ca 1 times mellomrom. Nå er det nesten slik at jeg gruere for å legge meg da jeg vet det kommer. Bør jeg gå til Lege, eller er dette helt naturlig? Er 30 år. Takker for svar

Svar:
Det er vanlig med ubehag, men så kraftige smerter/kramper som du beskriver er nok mer uvanlig. Om smerten sitter i lyskeregioonen kan det være at du har snudd deg eller gjort en bevegelse i sengen som fremkaller krampe i båndene som holer livmoren oppe. Det kan være intense smerter. Forsøk om det hjelper å krøke deg sammen litt når smerten/krampen kommer. Denne type smerte vil gi seg etterhver.
Magnesium tbl. kan hjelpe mot kramper.
Håper du får bedre netter etterhvert. Husk å puste dypt og rolig om dette skjer igjen. Vær slapp i kroppen og ikke bind deg. Det er god smertelindring
Hilsen Monica.