Spørsmål:
Hei! Jeg fødte mitt andre barn i september 07. Hadde to flotte svangerskap, men med nr to hadde jeg en del vondt i korsrygg, og tidvis en del stikkende smerter i underlivet. Nå har jeg akkurat fått igjen mensen, og de samme smertene er tilbake. Det kjennes som om jeg kan kjenne pulsen min, det dunker og stikker over hele underlivet, og det stikker opp i skjeden og ut i beina. Hva kan dette være? Det er virkelig hemmende, og jeg lurer på om det kan ha forbindelse med bekkenet selv om jeg ikke har hatt bekkenløsning? veldig takknemlig for svar og råd!!

Svar:
Jeg vil foreslå for deg at du tar det opp med jordmor/fastlegen din. De kan undersøke deg, evt. henvise deg til en gynekolog og/eller en fysioterapeut.
Siden smerten er tilbake i forbindelse med mens kan det ha noe med hormoner å gjøre.
Finn ut så presist som mulig hvor smerten/e sitter; foran, bak, hvilken type smerte, konstant/kommer og går, bedre/verre av, aktivitet/hvile o.s.v. når du skal beskrive dette for jordmor/legen.
Du kan selv gjøre bekkebunnsøvelser. Det er alltid en god investering og kan være til hjelp.
Ønsker deg god bedring!
Hilsen Monica.