Spørsmål:
hei jordmor monica. på søndag er jeg 32 uker og jeg er så utroligt sliten,bekkene verker,kommer meg nesten ikke ut av sengen,beina verker og er hoven pluss at babyen presser masse ned i bekkene,noen ganger gjør det skikkelig vondt. er et par uker siden han begynte og presse seg ned, er ikke det litt tidlig???? spørsmålet mitt er,må jeg gå svangerskapet ut???? er det mulig at de kan sette meg i gang rundt uke 36/37??????? er litt lei no,er så tungt. er ikke akurat tynn fra før av. håper du kan svare meg. på forhånd takk.

Svar:
Det høres ikke ut som om du har det bra, men du må nok bite tennene sammen, ta frem det du har av pågangsmot og gå videre!
Vanlige svangerskapsplager er ingen grunn for å sette igang fødsel. Og slik må det være.
Den beste måten å redusere risiko på er nettopp ikke å blande seg inn i den naturlige fødselsprosessen.
Det beste for barnet er også å få være i livmoren helt frem til terminen.
Så her er det frem med gode forslag til hvordan gjøre dager og netter bedre. Det er viktig at du holder deg i gang og ikke blir sittende for mye stille. Det forsterker ubehag og smerter.
Lykke til med innspurten!
Hilsen Monica.