Spørsmål:
hei! jeg er ekstremt kvalm, kaster opp mange ganger for dag og har ikke så veldig lyst på mat i det store og hele! er 11 uker på vei! har fått postafen tabletter hos legen min..... er det sikkert og greit og ta eller?

Svar:
Svar: Det høres ikke ut som du har det særlig bra. Selv om du ikke har lyst på mat, er det likevel mat som er beste og ofte eneste ”behandling” mot kvalme som virkelig hjelper. Jeg vil råde deg til forsøke enda en gang. Spis selv om du ikke er sulten eller har lyst på mat. Se på mat som behandling, og spis FØR du blir sulten igjen. Finn frem til noe du kan tenke deg som for eksempel tørr kjeks, en skive loff, litt frukt eller lignende.
Postafen er blitt brukt i mange år, og brukes fortsatt. I felleskatalogen står det: ”Fordelene ved bruk av preparatet under svangerskap bør vurderes i forhold til mulig risiko. Bør kun ordineres i laveste dose over kortest tid.”
Flere gravide bruker nå akupunktur. I helsekostbutikker finnes det også ingefærtabletter mot kvalme som kan hjelpe.
Trøst deg med at det vil gå over, og du får gode, glade dager igjen. Hilsen Monica.