Spørsmål:
Hei! I dag oppdaget jeg noe litt "uvanlig". (Jeg er 31+5 på vei med mitt andre barn) Jeg er ganske så "oppblåst" og hard nedentil, og det ser utrolig merkelig ut! Ble litt satt ut (og kanskje redd?), pga hele underlivet litt så så merkelig ut... Akurat som om det skulle vært en fotball der i skjeden, og man ser "kula" og størrelsen på den. Er dette normalt? Kan ikke huske å ha hatt noe liknende med mitt tidligere svangerskap. Jeg er litt sjenert av natur, og tør ikke snakke om slike pinlige ting face to face med min jordmor. hva tror du det kan være, og vil jeg få min naturlige form etter hvert? Burde jeg bekymre meg, eller er dette normalt? (Jeg føler det er veldig spesielt...) Håper på raskt svar, er litt bekymret hvis det skulle være noe...

Svar:
Det høres ut som som du har fått hevelse nedentil. Det er ikke uvanlig. Man kan også få åreknuter på kjønnsleppene, noe som forskrekker mange.
(Det kan være at følelsen at noe er hardt nettopp kan være åreknuter).
Dette kan være plagsomt og til dels smertefult, særlig om man blir stående i lang tid av gangen.
De fleste plager/endringer som svangerskap medfører er heldigvis forbigående. Du vil sålede bli helt som før igjen.
Hvil deg, (gjene  i liggende stilling) så ofte du kan for å lette på trykket som kan komme og gi den klassiske nedtrykks følelsen.
Ikke bruk stramme klær og ikke skam deg over kroppen din på grunn av denne forandringen.
Lykke til videre!
Hilsen Monica.