Spørsmål:
Jeg er 10 uker på vei med mitt 4. barn. For 3 dager siden, da jeg var på jobb, kjentes det ut som om noe i underlivet kom ut. Da jeg kom hjem var jeg sår nedentil. Jeg kunne kjenne med en finger at noe var ute. Jeg har aldri opplevd noe liknende de andre gangene jeg var gravid. Jeg jobber som sykepleier på et sykehjem og merker at dette blir værre jo lenger tid jeg er på jobb. Er det noen fare for at jeg kan miste barnet?

Svar:
Det er ingen fare for at du kan miste barnet, men jeg vil råde deg til å ta kontakt med jordmor/fastlegen for en kontroll. Det hender at kvinner kan få fremfall av vaginalveggen eller livmorhalsen. Det er ikke farlig, men kan være ubehagelig. Du kan få råd og veiledning, evt. henvises til gynekolog og evt. måtte få lettere arbeidsoppgaver på jobb.
Legg deg flatt og hvil deg så ofte du kan . Det vil avlaste nedtrykkefølelsen.
Lykke til videre! Det blir en fin flokk på fire.
Hilsen Monica.