Spørsmål:
hei jeg er 34 uker på vei , og har så mye vann i kroppen og det er vont og gå og stå. Dette er så deprimerende jeg er blitt så tung med 23 kilo mer enn før , beina mine er så hovene at jeg klarer ikke bruke sokker. Er dette normalt? og et annet spørmål som jeg lurer på dem sider at barnet skal være i livmora og ikke ha så bråe bevegelser , men min sparker og dytter seg opp mot ribeina , jeg klarer på vidt og bevege meg eller puste. Jeg har vært uheldig med dette svangerskapet hatt mye smerter i ryggen og bekkenløsning , nå er jeg blitt sittende og vente til han kommer. Hva kan jeg gjøre for at jeg kan ha det bedere ? Håper du kan svare meg på dette. takk,

Svar:
Det beste du kan gjøre for å få det bedre er å komme deg opp av stolen/sofaen! Det vil hjelpe på alle dine plager.
Bekkenløsning er ikke farlig. Det er normalt og kalles symtomgivende bekkenløsning, men kan være plagsomt og smertefult.
Hevelse er også normalt og ufarlig.
Hvor mye barnet sparker eller beveger seg mot slutten av svangerskapet er svært avhengig av hvor stor plass det har å boltre seg på. Dersom kvinnen har rikelig med fostervann vil det gi mere plass til den lille.
Det er også helt vanlig at barnet sparker opp mot ribbensbuen. Dette kan være ubehagelig.
Det er enda mange uker igjen. Sørg for at det blir gode uker!
Hilsen Monica.