Spørsmål:
Hei Jeg er 11 uker på vei, og var hos jordmor for første gang for 2 dgr siden. Hun sa at jeg hadde lavt blodtrykk, 80/48. Jeg har de siste 6 ukene vært veldig kvalm og kastet opp en del, ca. 2-3 ganger daglig. Føler meg svimmel, slapp og sliter en del med hodepine. Hun mente det lave blodtrykket skyldes væsketap ved brekningene. Men, jeg prøver å drikke mye, det er bare at da kaster jeg også opp lettere. Ikke helt lett dette her. Men, det jeg lurer på er om dette lave blodtrykket kan være skadelig for fosterets utvikling, og evt hvor lavt kan det bli før det er skadelig? Takknemlig for raskt svar Hilsen Anita

Svar:
Svar: Det er ikke helt uvanlig at noen kvinner har lavt blodtrykk. Jeg har fulgt flere som deg. Det er helt normalt at blodtrykket synker litt i starten av graviditeten når alle blodårene utvider seg. Etter hvert vil det som oftest stige litt fordi blodvolumet øker.
Lavt blodtrykk på en frisk oppegående kvinne er aldri farlig for fosteret. Du kan ta det helt med ro, og drikke det som du selv har lyst på. Pass imidlertid på at du ikke blir stående rett opp og ned for lang tid av gangen (finn en stol og sett deg), og reis deg forsiktig opp fra liggende/sittende stilling for å unngå blodtrykksfall som gir symptomer; svimmelhet, uvelhet og kvalme.
Lykke til videre! Dette er forhåpentligvis startplager. Trøst deg med at du går lysere tider i møte.
Hilsen Monica.