Spørsmål:
Hei ! Når begynner man å kjenne kynnere jeg er nå 22 uker og 3 dager på vei, Synes jeg har kjent det lenge eller e det noe annet jeg kjenner? husker ikke når jeg kjente kynnere sist? Håper på et svar!

Svar:
Livmoren trekker seg sammen gjennom hele svangerskapet, men det er ikke alle gravide som registerer eller kjenner dette. Førstegangs gravide merker det minst, kanskje ikke i det hele tatt,  evt. helt mot slutten.
Fleregangs gravide kan merke kynnere gjennom hele svangerskapet i varierende styrke. Noen sliter med takene og synes de er ubehagelige, til dels "smertefulle", mens andre bare registerer dem. Som oftest blir de verre ettersom ukene går. Det er også forskjell på å vente barn nr. 2 eller nr. 5.
Snakk med jordmor/legen din om det dersom du er usikker.
Lykke til videre!
Hilsen Monica.