Spørsmål:
har vert gravid to ganger før og og tredje gangen no,og hele svangerskapet på de to første har jeg vert plaget med kynner under hele svangerskapet,særlig når jeg var og gikk tur.det brukte og være så ille og intense smerter som kom og gikk under en hel gåtur,at jeg til slutt ik så det vits i og nesten røre på meg.nå er jeg i uke 16 og er plaget med kynner,smerter bare eg snur meg i sengen eller beveger meg brått.holder på og bli lei av at jeg ikke skal kunne røre meg uten og få smerter.er det normalt og ha så intense smerter?bruker og å få sånn nerve stikk i magen,lurer på om det er normalt?har ikke hadd det de to første graviditetene.

Svar:
Dessverre er det noen kvinner som er plaget med kynnere som du beskriver. Livmoren er en muskel, som trekker seg sammen under hele svangerskapet. Den står ikke under viljens kontroll. Hos noen kan det se ut til at det skal mindre til før den trekker seg sammen og gir plagsomme kynnere.
Svært mange kvinner har imdlertid glede av Magnesium tbl. som du kan kjøpe på apotek eller helsekost. Magnesium virker avslappende på muskulatur.
Håper dette kan hjelpe deg.
Lykke til videre! Prøv å finn frem til aktivitet som ikke resulterer i så mye kynnere. Eks. sykling, svømming?
Hilsen Monica.