Spørsmål:
Hei.
jeg plages med en intens kløe og har fått litt utslett, nupper over hele kroppen. Holder på å klø meg i hjel. Hva kan det være. er det noe som kan hjelpe mot det?
Merete

Svar:
Svar: Det er dessverre noen kvinner som opplever det som du opplever nå; kløe som også kan være som du beskriver, svært intens.Noen får også utslett i forbindelse med kløen, som du også har fått. Det skyldes som oftest at gallen ikke har fritt utløp i tarmen p.g.a. trykket inne i magen. Derved kommer det for mye gallesyre over i blodet.Du bør ta det opp med jordmor eller legen du går til kontroll hos.
Du kan prøve hvitvask som kjøpes reseptfritt, for å se om det kan lindre noe. Det er økt risiko for å få dette om man har hatt det i tidligere svangerskap, er gravid med mer enn ett barn, eller dersom ens egen mor hadde det.
Lykke til videre. Håper du får det bedre.
Hilsen Monica.