Spørsmål:
hei jeg lurer på en ting.. er i svangerskaps uke 31 og sliter med både kjønnsvorter og sopp i underlivet. er veldig slitsomt å gå med desse plagene spesielt kjønnsvortene. jeg svir og blør ifra dem og de er kanon såre. ang soppen klarer jeg å leve med der jeg smører på det canesten middelet. jeg skal ikke føde normalt altså det blir keisersnitt på meg. så jeg lurte på om det er mulighet for å fått dem fjernt før ungen kommer? jeg holder ikke ut lengre ser du med de smertene. mvh L

Svar:
Jeg vet at kondylomer (kjønnsvorter) kan være svært plagsomme i svangerskapet. Jeg vil råde deg til å ta det opp med jordmor/legen din. De kan evt. henvise deg til gynekologisk poliklinikk for en vurdering. Det er mest vanlig at en kirurgisk behandling(oftest laser) utføres etter fødsel, men det kan gjøres i svangerskapet også. Jeg er også kjent med at kvinner har brukt Lidocain salve(smertestillende salve på resept) for å døyve smertene/ubehag som kommer særlig etter leggetid når det blir varmt under dynen.
Lykke til videre. Håper du får hjelp med plagene dine.
Hilsen Monica.