Spørsmål:
hei! er i veke 10 no. har kjent mens-smerter i periodar fram til ca. veke 7. forstår at det er veksesmerter. har ikkje kjendt det dei siste ca. 3 vekene. har aldri kjendt stikkingar som eg forstår er ligamentsmerter. bør eg vere uroa? vanleg at ein kjenner slikt?

Svar:
Det er ikke godt å forstå hva som er hva, eller hva som er normalt å ha/ikke ha første gang man venter barn.
Alle kvinner er forskjellige. Det samme er svangerskap og fødsel, men livmoren er en levende muskel om trekker seg sammen gjennom hele svangerskapet. Dette kjennes som mensmurring. Stikking kan kanskje være "voksesmerter", ikke riktig godt å si hva årsaken er, men ligamantsmertene er mer som kramper og kjennes i lyskeregionen.
Alt dette beskrives som KAN oppleves, ikke MÅ. Nettopp fordi det kan være  så forskjellig.
Det er IKKE slik at om du som gravid ikke opplever dette, så er det noe galt.
Tenk på alle kvinner som er helt friske og uten plager gjennom hele svangerskapet. Noen føler seg til og med friskere enn til vanlig.
Lykke til  videre!
Hilsen Monica.