Spørsmål:
Hei monica! Håper virkelig du kan svare for detta er så pinli å ta opp med jordmora mi synes jeg... Siste uka har jeg vært så øm i underlivet, sjekka det idag og ser at jeg er skikkelig hoven, ser rett og slett fælt ut!! Er bare 15 uker på vei, er dette normalt?? Var litt hoven på slutten i mitt andre svangerskap, men ikke så tidli..( dette er mitt tredje) Synes det er flaut å i det hele tatt ha sex når jeg ser slik ut.... Uff, er det farli??

Svar:
Det er på ingen måte farlig og heller ikke så mye å gjøre noe med bortsett fra at du forsøker å ikke stå for lenge av gangen eller sitte med bena over kors med stramme klær som hindrer blodforsyning og tilbakestrømmningen til og fra bekkenet.
Legg inn mange hvilepauser i løpet av dag/kveld, der du flater helt ut og trykket vil avta i underlivet.
Knipeøvelser kan være med å øke sirkulasjone i området.
Husk at kvinners underliv er arbeidsfeltet til jordmødre, og noe vi vant til å prate om.
Hilsen Monica.