Spørsmål:
Var til lege for sterk hoste sist helg, fikk beskjed at det var lett virus bronkitt, fikk beskjed om og kjøpe hostesaft på apoteket, men det hjelper ikke. Er gravid i uke 26, jeg og barnet begynner og bli sliten av all den hostingen dag og natt, har du noen gode råd?

Svar:
Svar: Hei Eva. Du er ikke alene om å ”bli gående” med en forkjølelse eller hoste. Det er dessverre ofte slik når en er gravid. Barnet har det nok bedre enn deg vil jeg tro, men det er klart den merker det. Gode råd kan være rikelig med varmt drikke. Det er slimløsende. Ellers hjelper det ofte å være litt snill mot seg selv. Ta livet litt med ro, unne deg mer hvile enn du vanligvis gjør, vær bevist kostholdet ditt, drikk rikelig og mobiliser krefter til kampen mot viruset!
Jeg håper ikke du røyker, men gjør du det, er det helt nødvendig med røykeslutt.
Lykke til og god bedring.
Hilsen Monica