Spørsmål:
Heisann! Jeg lurer på hvorfor jeg får slik hjertebank flere ganger om dagen,men helst på kvelden. Er nå 13 uker på vei. Men ellers ikke noen problemer alt er topp utenom dette med hjertebank. Det varer en god stund ca 15 til 30 min.

Svar:
Svar: Det er ikke uvanlig at gravide får ekstraslag eller "hjertebank". Dette kan være ubehagelig og kanskje til og med skremme noen mens det pågår. Jeg har opplevet kvinner som har hatt sammenhengende hjertebank i timer. Det har forstyrret nattesøvnen og skapt mye engstelse. I slike situasjoner er det bra og nødvendig å oppsøke lege for å utelukke annen sykdom. Er du ellers frisk, og det er så moderat som du beskriver kan du ta det hele med ro og håpe det går over like fort som det er kommet. Blir det verre eller du føler deg ukomfortabel med plagene kan bør du ta det opp på neste kontroll.
Det kan hjelpe å redusere kaffemengden evt. drikke koffeinfrikaffe.
Hilsen Monica.