Spørsmål:
heisann...æ e da gravid i 8 månde..å e plaga me sinnsyk kløing nedentil,hold på å bli gal!! det spesiellt på kveldan det klør ..har små nuppe lignende greier inni skjeden å etter mye lesning har jeg funnet ut at dette er sopp =( mene jeg hører man kan bruke cansten å smøre ,mene når jeg leser på pakkningen står det at gravide ikke skal bruke det!! hva skal jeg gjøre?? synes det er ekkelt å flaut å spøre legen min om råd!! mvh ei gravid tromsøværing..

Svar:
Det høres ut som sopp. Rundt 1/3 av gravide plages med soppen Candida albicans. Den er ikke farlig og blir ofte bedre etter fødsel. Den kan behandles med soppdrepende middel som kjøpes reseptfritt på apoteket. Canesten har vært brukt i mange år av gravide. Om det står på pakken at gravide ikke skal brukes preparatet kan du sjekke dette ut med apoteket om de ha et preparat de heller anbefaler deg å bruke nå.
Husk at partner også må behandles om dere har sex. Forhuden må trekkes tilbake og smøres med soppdrepende krem.
Bruk bomullstruser som kan kokes og som er luftige.
Dette er en så vanlig plage hos gravide som du godt kan snakke med legen din om.
Lykke til med innspurten!
Hilsen Monica.