Spørsmål:
Hei Monica! Jeg er gravid i uke 14 og har fått framfall av livmor. Har vært hos lege som sier at dette ikke er farlig, men jeg synes at det er veldig ubehagelig for livmor"tuppen" ligger helt ned i skjedeåpningen. Er det noe som kan gjøres med dette? Mitt andre svangerskap foresten, hadde ikke dette problemet med førstemann. Har også hatt blødninger som skyldes at morkaka ligger langt ned.

Svar:
Svar: Det hender av og til at kvinner opplever livmorhalsen langt ned i skjeden uten at dette påvirker svangerskapet på annen måte enn som ubehag for kvinnen selv. Det eneste du kan gjøre er å ta hensyn til det. Blir du plaget med nedtrykksfølelse kan det gjøre godt med hvilepauser i løpet av dagen der du faktisk legger deg flatt ned. På denne måten lettes trykket. Jeg kan ellers tilføye at jeg har opplevet kvinner som deg som oppdaget dette tidlig i sitt svangerskap, men som ble positivt overrasket over hvor lite det plaget dem i løpet av alle mnd. La oss håpe det blir slik for deg også. Lykke til videre!
Hilsen Monica.