Spørsmål:
Jeg fikk ekstrem svangerskapskløe de tre siste ukene i svangerskapet, med utslett over hele kroppen. Nå er det 3 måneder siden jeg fødte men utslettet er der fremdeles.
Jeg har fått tabletter av hudlegen men så fort jeg slutter kommer det tilbake. er dette normalt? Kan jeg få det samme i neste svangerskap? Og hva er egentlig svangerskapskløe?

Svar:
Svar: Hei Marie!
På slutten av graviditeten kan gallen hindres i sitt frie løp ut til i tarmen på grunn av trykket inne i magen. Av den grunn kommer det for mye gallesyre over i blodet, og kløe kan oppstå. Noen får som deg utslett i forbindelse med kløen.
Det hender nok at kvinner som har hatt det i et svangerskap kan får det i neste. Man sier at det økt risiko ved tvilling/trillingsvangerskap, dersom ens egen mor hadde det, eller om man har hatt det i et svangerskap slik som deg.
Med hensyn til utslette bør du nok snakke med hudlegen din igjen. Jeg vet om kvinner som har hatt merker i huden etter utslettet i svært lang tid , mange måneder, men dette klødde imidlertid ikke.
Alternative midler kan forsøkes: En teskje Lecithin (granulat) daglig, fås i helsekostbutikker. Fra aromaterapeuter foreslås det: Sandeltre og lavendel og frankincense- et spesialpudder med lavendelolje, evt. å blande olje i en aloe vera gel.
Lykke til. Håper du blir kvitt det snart. Hilsen Monica.