Spørsmål:
Jeg er 36 uker på vei og i de siste 2 ukene har endetarmen kommet litt ut på den siden som er mot skjedeåpningen, det er ikke snakk om mye,men jeg synes det er litt ekkelt, og er redd for at det skal bli verre ved/etter fødselen. Vil dette gå over av seg selv, eller burde jeg få gjort noe med det? Og hva er det egentlig?

Svar:
Jeg tror kanskje du mener at bakre skjedevegg buler litt frem/ut? I tilfelle det stemmer er det ikke unomalt. Det kan skje, og vil nok endre seg etter fødsel. Det er ikke noe å gjøre med det bortsett fra at du legger deg flatt noen ganger i løpet av dagen for å lette på trykket fra livmoren.
Om det ikke er dette som du mener, kan det evt. være hemmoroider i endetarmsåpningen eller faktisk endetarmsprolaps?
Til hemmoroider kan man får stikkpiller eller salve som hjelper . Evt. endetarmsprolaps bør du snakke med jordmor eller legen din om og få det vurdert. Det er på ingen måte farlig, og vil nok bli bedre etter at du har født vil jeg anta.
Hilsen Monica.