Spørsmål:
Hei Monica! Jeg er i min 23 svangerskapsuke og har vært i fin form helt til nå. I den siste tiden har jeg blitt plaget av hodepine som kommer fra nakken og tinningen, slik at jeg blir sliten i øynene. (Det føles som om noe presser på)
Jeg er også veldig sliten i kroppen ,må legge meg for å sove med en gang jeg kommer hjem fra jobben. Vond rygg og hofter har jeg også fått. Jeg er 50 % sykmeldt nå, men jeg har et veldig krevende yrke med veldig mye ståing hele tiden og lurer på om kroppen rett og slett ikke tåler denne belastningen når jeg er gravid?

Svar:
Svar: Hei Anita!
Det er ofte slik at kroppen sier i fra, i alle fall hvis vi gir den en sjanse til det. Det din kropp nå forteller deg  er det riktig  å ta på alvor. Kanskje er arbeidssituasjonen din rett og slett for tøff for deg som du selv antyder. Et alternativ til full sykemelding kan være at du ”omplasseres” og får andre oppgaver hvis det er mulig, ev. blir aktiv sykemeldt.
Ta godt vare på deg selv. Husk at du har ansvar for enda en. Lykke til videre! Hilsen Monica.