Spørsmål:
Hei, jeg fødte for 1 år siden. Ca 2 mnd etter fødselen hadde stingene ikke falt av. På 6 ukerskontrollen sa legen min at jo, de hadde løsnet. Jeg kjente at det var noe som ikke stemte for det var veldig ømt og vondt. Ble senere henvist til spesialist som fortalte meg at stingene hadde IKKE løsnet og det hadde dannet seg arrvev rudt de. Dette førte til at huden ble hard og øm og ubehagelig å ha sex. Det var bare snakk om et par sting. Jeg ble henvist til sykehuset hvor jeg skulle operere og reparere underlivet. Et par uker etter operasjonen måtte jeg mase om å få fjerne stingene slik at det ikke ble dannet arrvev igjen. De fortalte meg at de hadde fjernet alle men på papirene som legen fikk stod det at de hadde fjernet Nesten alle. Jeg ble operert i mai. Det er enda ikke blitt bra men jeg har gått og håpet på at det skulle bli bedre da jeg ikke vil at de skal operere igjen siden de tydeligvis ikke har peiling. Måtte dessverre til legen for arrvevet blir bare mer og mer irritert og KLØR noe sinnsykt!!!! kan ikke barbere meg for det gjør det enda verre. Det er vondt å ta der og vi har problemer med samleie da det er fortsatt er vondt. Jeg må smøre meg med ACO krem som lindrer iallefall noe. Jeg er nå 14 uker gravid og lurer på om kanskje graviditeten gjør at arrvevet blir mer irritert og at det klør mer??? jeg våkner nå hver natt med at det klør og klør og er vondt/irritert. Jeg er blitt henvist til sykehuset igjen men vet ikke hva de vil si. Vil bare si til deg at du ikke må skrive til alle at det blir bra igjen og det er greit at stingene sitter etter mangfoldige uker etter fødselen. Mange som skriver at de fortatt har vond arrvev flere mnd etter fødselen og du skriver at det blir nok bra bare de masere. Dette er ikke tilfelle hos alle og du burde kanskje råde de til å ta kontakt med lege slik at de blir henvist til gynekolog. Stingene skal ikke sitte igjen etter 2-3 uker.!!!!

Svar:
Tusen takk for ditt innlegg. Det er viktig at denne type informasjon også kommer ut til kvinner og særlig til kvinner som opplever noe lignende.
Det er imidlertid svært sjelden at kvinner reagere på stingene på denne måten du forteller om, men dessto verre når det skjer.
Det er ikke farlig at stingene blir sittende når det er en helt ukomplisert sårtilheling og uten noen form for reaskjon rundt stingene. Når kroppen reagerer vil det derimot ofte ikke gro på vanlig måte, og av samme grunn vil det blir en annen type sårtilheling der såret må gro fra bunnen av.
Mennesker danner arrvev på forskjellig måte. Om du ser arr etter et keisersnitt kan det hos en kvinne være som en tynn nesten usynlig strek mens det hos en annen kan være som en 1 cm tykk, bred stripe.
Det er ikke umulig at svangerskapet kan påvike ditt ubehag.
Jeg vil råde deg til å spørre jordmor/legen din om en Xylokainkrem. Den virker smertestillende, og er blitt brukt av gravide som blanet annet har fått forstyrret nattesøvnen sin av andre grunner.
Håper det vil hjelpe deg også.
Hilsen Monica.