Spørsmål:
Hei! Jeg er gravid i uke 37 og har en voldsom kløe over hele kroppen. Det er spesielt på kvelden det klør. Har lest litt om at dette kan være farlig, og jeg lurer på om jeg bør kontakte lege? Viss kløen har sammenheng med lever-problemer(som jeg har lest på nett), burde ikke jeg da sett dett på det hvite i øye. For det blir vel gulaktig på farge om det er problemer med leveren. På forhånd takk for svar:)

Svar:
Jeg synes du bør ta det opp med fastlegen eller jordmor som du går til kontroll hos.
Mange ganger skyldes kløe at gallen ikke har fritt løp ut i tarmen på gunn av trykket inn i magen. Dermed kommer det for mye gallesyre over i blodet.
Man behøver ikke blir gul av det, selv om enkelte blir det.
Nyere forskning tyder på at gravide som er ille plaget av slik gallestuving ikke skal gå helt frem til terminen, også av hensyn til barnet.
Lykke til med siste uker!
Hilsen Monica.