Spørsmål:
Hei jordmor. Håper du kan svare meg på dette. Soppinfeksjon i skjeden ville jeg "normalt" behandlet med canesten tabletter som føres inn i skjeden. Nå som jeg er gravid, vet jeg ikke om det er fornuftig? Hva bør en evt. behandle med under graviditeten når situajsjoner som dette oppstår?
Tusen takk.

Svar:
Svar: Dessverre er det slik at svangerskap i seg selv disponerer for soppinfeksjon. Det høye østrogennivået øker sukkermengden lokalt og gir god næring til soppen. Soppen liker fuktighet, og skjeden er fuktig under graviditeten p.g.a. den ekstra blodtilstrømningen.Med tanke på behandling kan du bruke stikkpiller(vagitorier) hvis du er varsom, spesielt mot slutten av graviditeten. Ikke stikk de for langt opp. (Settes de inn i skjedeåpningen etter at du har lagt deg for natten behøver du ikke tenke på at det renner ut.)
Et annet alternativ er å tilføre melkesyrebakterier som normalt skulle være der. Du kan bruke yoghurt naturell i en 10 ml sprøyte uten spiss og fylle den med yoghurt uttynnet i litt vann og sprøyte dette inn i skjedeåpningen to ganger daglig i ca. 7 dager. Melkesyrebakterier fås også kjøpt på apoteket som stikkpiller(vagitorier). Her gjelder det samme med forsiktighet! Av 32 gravide som ble behandlet med yoghurt naturell, var alle bedre etter to dager. Etter to mnd. var fortsatte 28 mye bedre.Krystallfiolettpensling kan også gi god effekt. Du kan pensle deg selv, eller få hjelp av partner/ jordmor/lege.
Ved seksuell aktivitet må partner også behandles. Forhuden trekkes tilbake og smøres med soppdrepende salve.
Husk bobullstruser som kan kokes! Lykke til!
Hilsen Monica.