Spørsmål:
Hei! Jeg bare lurer litt på disse "mase-riene" alle snakker om.. Jeg har nå hatt slike rier i en uke. De er skikkelig smertefulle, og gjør at jeg verken får sove eller knapt spise. De kommer med 2-4 minutters mellomrom, og er mest på natten.. Livmorhalsen min er moden, og jeg tror hodet har festet seg.. Har 3 og en halv uke igjen, skjer det noe snart...? Jeg vet ikke om jeg holder ut dette i 3 + uker... Kan f.eks akupunktur være noe for meg..? Håper på svar..

Svar:
Det høres ikke særlig godt ut, denne situasjonen du beskriver. Det må være slitsom med så hyppige og til dels sterke sammentrekninger. Jeg håper for din skyld at at du snart går i fødsel.
Jeg vil tro at akupunktur kan hjelpe deg, men har selv ingen direkte erfaring. Oppsøk en seriøs akupunktur, og spør gjerne før du avtaler å starte behandling. Det er verdt forsøket. Akupunktur kan være med å gjøre kroppen klar for fødsel og kan få deg til å slappe av.
Magnesium tbl. kan også være et alternativ. Magnesium er viktig for å å musklene i kroppen til å slappe av.
Det virker godt på kynnere tidlig i svangerskapet.
Ellers kan et varmt bad og en stille aften med god avslappende musikk prøves. Alt som kan roe deg ned vil kunne være til hjelp.
Lykke til med innspurten!
Hilsen Monica.