Spørsmål:
Heia! Vet ikke helt hvordan jeg skal forklare dette, men jeg prøver. På den ene siden av underlivet har jeg fått noe poselignende, kjempestort og ømt. Det er bare på den ene siden, men det er skikkelig fremtredende og har tatt "hele plassen" der nede. Føles som væsker og lignende (underlivet?) som presser seg nedover. Det er ganske plagsomt og vondt, og har en ilende smerte nedover på låret, på den siden. Har tidligere trodd jeg har bekkenløsning. Har lest litt på tidligere spørsmål til deg, og der går åreknuter ofte igjen. Men er ikke åreknuter fremtredende blodårer? Jeg har to barn fra før, begge har og har hatt brokk. Gutten pungbrokk og jenta navlebrokk. Så jeg tenker kanskje det er en slags form for brokk jeg har også. At det er en "svikt", og væsker og lignende har falt ned i underlivet mitt....?? Dette er altså mitt 3. svangerskap og jeg er 31 uker på vei nå. Takker veldig for svar!

Svar:
Siden jeg ikke helt forstår hvor i underlivet dette sitter må jeg bare gjette. Det er ikke uvanlig at kvinner får hevelse i underlivet, også i kjønnsleppene i løpet av svangerskapet. Dette er ikke det samme som åreknuter. Hevelsen behøver ikke være like stor på begge sider.
Den ilende smerten du beskriver i samme lår må nødvendigvis ikke ha samme årsak. Jeg vil foreslå for deg at du tar dette opp med jordmor/fastlegen din.
De kan undersøke deg og gi deg gode råd.
Det er superflott med tre barn, - men ofte kan nok det tredje svangerskapet by på litt flere plager, dessverre.
Ta derfor ekstra godt vare på deg selv.
Har du en jobb som gir deg få eller ingen mulighet til å forandre arbeidsstilling kan det være med på å forverre en evt. hevelse.
Lykke til videre!
Hilsen Monica.