Spørsmål:
Hei Jeg er bare i 13 uke, men plages sånn med trøtthet at det begynner å gå utover samlivet. Har snakket med legen ang. mangel på evt jern eller andre ting og fikk da vite at jeg må ha B12 injekt. Vil dette hjelpe trettheten min? Må jeg ta B12 hele svangerskapet ? Har du andre råd ang trettheten min ? Takk for en fin spalte

Svar:
Svar: Takk for hyggelig tilbakemelding på spalten.
Med henseyn til trøtthet er det svært vanlig i begynnelsen av et svangerskap. Det pleier å slippe taket etter de første månedene, men kan være riktig så plagsomt mens det står på. Man tenker ikke på annet en å få sove.
Det som skjer med og i den gravides kropp er blitt sammenlignet med en fjellklatringsekspedisjon,- og vi vet at ”gutta på” tur blir slitne. Denne prossen stopper imidlertid ikke ved mørkets frembrudd, men går døgnkontinuerlig. Det er en god sammenligning som kanskje menn også kan forstå.
Angående B12, bør du snakke med legen din om det. Siden jeg ikke vet årsaken til behandlingen, kan jeg heller ikke uttale med om den.
Ta godt vare på deg selv, og fortell partneren din hva du trenger akkurat nå. Det føles nok godt for han å vite hvordan du har det, så slipper han å bekymre seg unødig.
Lykke til videre! Plutselig en dag er kreftene der igjen.
Hilsen Monica.