Spørsmål:
Hei. Jeg er nå snart i uke 25 og har slitt med kvalme, hodepine og tretthet hele veien. Har også hatt en del proteiener, laukositter og noe annet i urinen, siden uke 14. Legen har hatt meg på 2 kurer uten å lykkes. Jeg har vært sykemeldt hele veien, for jeg klarer ikke å sitte forran en pc hele arbeidsdagen. Kjennes ut som hodet skal gå i luften. Har også 2 jenter på snart 6 og 3år. Det er nesten vansklig å få unna gjort en vanlig dag for jeg føler meg overarbeidet. Har du noen råd til meg?

Svar:
Finn deg en hyggelig jordmor som du kan dele tanker og bekymringer med. Prøv om du kan komme med i en gruppe for gravide, og se om det er ting du ellers kan gjøre annerledes siden du nå er sykemeldt og har litt mer tid enn ellers.
Mitt beste råd er KOM DEG UT I NATUREN! Det er en fantastisk rekreasjonsmulighet som hjelper for de fleste. Bevegelse, frisk luft, skjønne omgivelser og gode lyder for øret er god medisin mot hodepine, kvalme og tretthet.
Tenk deg en deilig lunchpakke med kaffe i nye ute omgivelser... Du glemmer det du ikke får gjort innendørs, eller det som plager deg.
Ta godt vare på deg selv, og finn ut hva som gjøre deg godt. Alt for mange kvinner går på akkord med seg selv og tar vare på alle andre. Nå er det din tur.
Fylle deg med gode, nye tanker og la de gamle du ikke trenger fare.
Ønsker deg en god sommer og håper du får nye krefter!
Hilsen Monica.