Spørsmål:
Jeg er 37+2 uker på vei og sliter veldig med at jeg føler meg så uvel. Jeg er fryktelig sliten og strever med både hodepine, kvalme, magebesvær og ubehag. I tilegg til dette har jeg fryktelige tak i ryggen hver eneste dag. Når jeg tar opp dette med jordmor bare nikker hun og sier at: jammen sånn er helt normalt.. Føler derfor at jeg ikke blir tatt alvorlig, og forstår ikke at det kan være normalt å føle seg syk på slutten av svangerskapet. Det som bekymrer meg mest er at jeg kanskje må belage meg på å gå to uker over termin i tilegg, noe som betyr at jeg har 5 uker forna meg med masse ubehag og smerter. Kan dette virkelig stemme??

Svar:
Jeg vil ikke si det er normalt å føle seg syk på slutten av svangerskapet, -men det er normalt å være kvalm av og til, ha hodepine, sure oppstøt, halsbrann og kynnere som kan kjennes både i mage og rygg. Det vil si at det kan bli mange plager, dessverre.
Er du fleregangs gravid kan kynnere også oppleves som smertefulle tak.
Det er viktig å være lydhør overfor hva kvinner kan fortelle.
Om blodtrykk og urin er normal, barnet vokser som det skal, og du ikke har en underliggende lidelse som kan forårsaken denne sykdomsfølelsen, vil jeg tro at du kan være svært sliten og trenger ordentlig hvile for å føle seg bedre.
Prøv om du klarer å ta en dag av gangen og ikke tenke helt frem til uke 42. Hvorfor skal du gå to uker over terminen?
Tenk heller nytt og prøv om du kan finne ut hva som virklig kan gjøre deg godt nå?
Det kan være deilig å være litt ute i frisk luft både for hodepine og kvalme, men du trenger ikke "gå bena av deg" eller sette ny personlig rekord.
Håper du får noen gode dager innimellom. Det er svært vanlig at dagene er variable på slutten av svangerskapet.
Hilsen Monica.