Spørsmål:
Hei! Jeg har fått kjempe såre hender og fingertupper. Det syns ikke på hendene mine, men føler det og det er rett og slett ubehagelig. Jeg våkner om natten og må smøre hendene mine fordi dem er så vonde. Nå har det begynt på leppene mine også. Er det noe jeg kan mangle i kroppen? væske eller noen typer vitaminer. Jeg er 6 uker på vei og har ikke vært borti dette med så tørre og såre hender. Takk for at du svarer!

Svar:
Det er ukjent for meg at dette skal settes i sammenheng med at du er gravid, men alt er mulig. Vi er nå inne i en årstid hvor vi oppholder oss mer innendørs. Noen har nok også startet med oppvarming av rom som igjen kan føre til tørr inneluft, tørre lepper og hud. Du kan evt. prøve med en luft fukter.
Det er alltid riktig å tenke på hva vi spiser og om vi magler noe av vitaminer eller mineraler. Snakk gjerne med jordmor/fatslegen din om kostholdet. En helsekost butikk eller apotek kan også konsulteres.
Hilsen Monica.