Spørsmål:
Jeg er en jente på 21 år som er snart 21 uker på vei. Men er så utrolig plaget med bekkenet, alt er vondt, sove, stå opp, gå stå sitte osv. Blir en del svimmel også. Har ikke vært hos lege, bare hos jordmor.
Har en jobb som jeg kun står og går 8 timer vær dag. Er utrolig smertefult, og når jeg kommer hjem fra jobb er det så vondt at jeg vil skrike. Hva kan jeg gjøre? Er det grunn til sykemelding?
Arbeidsgiver virker ikke særlig forståelsesfull, jeg tør liksom ikke si i fra. Vil ikke virke "sytete" ovenfor arbeidsplassen min. Og jeg er kjempe redd d kan gå utover meg og barnet til slutt.
Jeg tenger virkelig svar, er så usikker på hva jeg skal gjøre.
Hilsen Mari

Svar:
Jeg vil foreslå for deg at du snakker med jordmor som du går til kontoll hos om disse plagene. Hun kan igjen snakke med legen din om du synes det er vanskelig å ta saken opp der slik at hun/han er litt forberedt når du kommer.
Du kan forsøke fysikalsk behandling og få øvelser du selv kan gjøre. Være nøye med hvilke type sko du bruker og gjerne bytte sko i løpet av dagen. Det er viktig å tenke på hvilke arbiedsstilinger du bruker.
Jeg forstår at det kan være vanskelig å ta dette opp med arbeidsgiver, men jeg vil råde deg til å gjøre det. Kanskje kan arbeidet tilrettelegges for deg slik at du får noen andre arbeidsoppgaver i løpet av dagen, evt. en stol/barkrakk eller lignende som du kan bruke for å avlaste litt.
Finnes det et sted du kan legge deg ned i lunchpausen og hvile,- kan kanskje det hjelpe.
Vær kreativ og tenk muligheter ikke begrensninger.
Man kan få sykemelding om man ikke klarer jobben,evt. 1/2 sykemelding, - men er opp til legen å vurdere.
Lykke til videre!
Hilsen Monica.