Spørsmål:
1: Jeg får så lett hjertebank, svette, varme i kropp og ansikt og ubehag, særlig hvis jeg er litt ut av lage på forhånd (trett, spent, stresset). Dette er skikkelig ubehagelig, og kommer i "anfall" som varer ca 15 min før det roer seg. Slik vil jeg ikke ha det! Jeg blir så utrygg på meg selv,- om jeg skal besvime etc. -Dette skjer ca. et par ganger i uka. Jeg er 27 uker på vei.
2: Jeg blir også svimmel, kvalm og får svetterier og hjertebank hvis jeg ligger på ryggen! Om natta våkner jeg ofte av at jeg er helt "stressa i kroppen",- da har jeg nok ligget lenge på rygg. -Har dette noe med at blodårene i ryggen blir klemt av den etterhvert store livmora?
Håper på svar!

Svar:
Svar: Kjære deg! Jeg forstår godt at disse ”anfallene” plager deg. Om det er
noen trøst er du ikke alene om lignende opplevelser. Det er faktisk svært vanlig
med ekstra slag og uregelmessig hjerterytme. Enkelte gravide kan fortelle om
ubehagelig hjertebank som har vart så lenge at de har oppsøkt lege for å
utelukke mistanke om en hjertelidelse.
Siden dette opptrer hos deg når du fra før av er litt stresset, blir
mitt råd til deg: Forsøk å unngå stress. Kanskje er din hverdag litt i travleste
laget? Det hender kvinner må be om en halv /hel sykemelding for en stund. Det
kan også hjelpe at du ”møter” anfallet med dyp og rolig pust. Senk skuldrene og
gi deg selv litt ro. Kanskje bør du sette deg ned litt, evt. unne deg en liten
strekk. La ikke fortvilelsen ta deg. Du er ikke syk, - bare gravid! Og det går
over!
Jeg tror muligheten for å besvime er liten. Det skyldes oftest
blodtrykksfall som er noe helt annet. Det kan være en god idè å snakke med
jordmor/legen din slik at du kanskje kan få redusert utryggheten din omkring
disse hendelsene.
Til ditt andre spørsmål: Når du ligger på ryggen vil den tunge voksende
livmoren klemme mot den store samlevenen som fører blod fra hele kroppen tilbake
til hjertet. Når denne tilbakestrømningen hindres får hjertet for lite blod å
pumpe videre, både til lungene der nytt oksygenrikt blod skal hentes og til
hodet og kroppen for øvrig. Dette er årsaken til at du blir svimmel og uvel.
Lykke til videre! Ta godt var på deg selv, og unn deg bare det beste.
Hilsen
Monica.