Spørsmål:
Jeg er så plaget med tett nese. Den har nesten vært tett helt siden jeg ble gravid. Jeg bruker nesespray, og det hjelper. Men med en gang jeg slutter, eller hvis det går lang tid mellom hver gang jeg sprayer meg, blir jeg tett igjen. Hva kan jeg gjøre med dette?

Svar:
Svar: Dessverre er det slik at mange som venter barn kan bli plaget med tett nese i svangerskapet fordi blodtilførselen til neseslimhinnene øker. Dette gjør slimhinnene både hovne og bløte, og nesen føles tett. Vinterhalvåret kan være det verste med mye innendørsliv og fyring i huset. Siden varm tørr luft kan irritere ekstra, kan det være en ide å senke innetemperaturen og å bruke luftfukter. Nesespray er reseptfri, men skal ikke brukes kontinuerlig. Noen kvinner blir avhengige av nesespray for i det hele tatt å få sove. Da kan man stå overfor et valg. Er du usikker på bruken kan du spørre på apoteket, evt. jordmoren eller legen der du går til kontroll.