Spørsmål:
Hei. Jeg er 40 år og gravid i 4 uke (etter å ha mistet 2 ganger). Jeg har lest alle svarene du har skrevet ang. svimmelhet. Selv er jeg nå blitt sykemeldt pga. voldsomme anfall av svimmelhet. Det virker som de følger aktivitetsnivået mitt (evt. at jeg er oppreist?). Skal ikke ordne for mye på en gang, for da bygger det seg opp med skjelvinger og en følelse av å være lett i hodet, til å ende i skikkelig ekle anfall. Jeg blir da kritthvit i ansiktet og kan takke for meg i lang tid etterpå. Har som sagt vært hos lege. Det er tatt masse prøver, som det ikke ser ut til å være noe galt med (fått svar på 99% av dem) Eneste han fant var at jeg hadde temperatur på 38 grader når jeg var der, hvilket kanskje indikerer noe? Ligger normalt litt under 37 grader. Sitter jo da med 3 spørsmål: Kan noe av dette forbindes med abortering? (Har nettopp mistet 2 ganger i løpet av 4 måneder - uten å være svimmel) Hvor hysterisk forsiktig bør jeg være, el.mao kan det skade barnet at jeg får disse anfallene? Og bør jeg kontakte gynokologen min, eller har ikke dette nødvendigvis noe med graviditeten å gjøre? Har nå ny almenn-legetime på onsdag, og resten av prøvene skulle jeg få svar på i løpet av uka. Men ikke lett å smøre seg med tålmodighet nå :)

Svar:
Gratulerer med 4 uker! Så flott.
Jeg skjønner hvordan du har det. Har gjennom min lange jordmor praksis opplevet noen få kvinner som ligner dette du forteller.
Den ene av dem hadde det slik alle tre svangerskapene. Hun kunne ikke engang sitte oppreist på stol når hun var til kontroll hos meg, men måtte ligge. Hun opplevet også å bli uvel i liggende stilling. Jeg måtte dessuten ha det ordentlig kjølig på kontoret og ofte måtte hun få kaldt vann å drikke under konslutasjonen.
Hun lå også meste parten av dagen hjemme på sofaen de første mnd.
En annen kvinne som var lærer måtte 100% sykemledes de første mnd. p.g.a. oppreist stilling med kateter undersvining var helt umulig.
En butikk ansatt det samme. Klarte ikke å stå oppreist i lang tid, ble uvel, besvimte, kastet opp og ble "uggen" i lang tid ellerpå(timer)
Som du skjønner er ikke dette helt unormalt, men likevel nokså sjeldent.
Ingen av disse kvinnene jeg forteller om var syke eller på noen måte i ubalanse. Bare gravide med labilt blodtrykk tror jeg.
Jeg vil råde deg til å ta livet med ro. Hvil deg og lytt til kroppen. Når du nå er sjekket for det meste og "funnet i orden" kan du også forsøke å tenke friskt og unne deg det beste mens du likevel må hvile; gode bøker, filmer, meditasjo o.s.v. Spis næringsrikt, lite av gangen, og dropp kaffe.
Plutselig en dag er du i bedre form....................... Se fremover og tenk bare èn dag av gangen.
Ønsker deg alt godt og håper du vil få bedre dager etterhvert.
Bestem deg for at dette skal gå bra. Alle gode ting er tre!
Hilsen Monica.