Spørsmål:
Hei,
Jeg er gravid i uke 14 og sliter med at jeg er så utrolig svimmel i perioder/enkelte dager. Akkurat nå sitter jeg og direkte holder meg fast i pulten og det føles ut som om jeg skal besvime når som helst..
Hvorfor er det slik?

Svar:
Svar: Dette høres ikke godt ut. Når du føler det slik som du beskriver vil
jeg råde deg til å legge deg ned litt, evt. med bena høyt, eller sette deg med
hodet mellom knærne til svimmelheten gir seg.
Det er ikke uvanlig å være svimmel i svangerskapet, og det er flere grunner
til det. I begynnelsen av graviditeten hender det at blodforsyningen ikke greier
helt å holde tritt med et kretsløpsystem i raskt vekst. Etter hvert kan den
voksende livmoren trykke på blodkarene og gi svimmelhet, og reiser du deg brått
opp kan svimmelheten komme fordi blodtrykket raskt faller når blodet strømmer
fra hjernen. Har du lavt blodsukker( f.eks om du går for lenge uten mat) kan du
også bli svimmel. Svimmelhet kan også komme i varme rom og dersom du blir
stående for lenge av gangen.
Ta godt vare på deg selv, spis og drikk godt og ta alle forholdsregler for å
unngå svimmelhet. Lykke til videre!
Hilsen Monica.