Spørsmål:
Heisann. Jeg er gravid i uke 26 og har nettopp hatt ett anfall av svimmelhet. Jeg har vært plaget i ca 2 år med hjertebank som kommer nå og da og er veldig plagsomt. Det kjennes ut som om at jeg har vært ute og løpt, men det gir seg ikke med det første. Dette er andre gangen at jeg blir svimmel i forbindele med denne hjertebanken. Jeg må da sette meg ned og vente til det går over. Jeg har fått som svar fra to forskjellige leger at sånn hjertebank kan oppstå rett som det er uten at det har noe å si. Men er det farlig når jeg blir så svimmel av det. Eller er det bare kombinasjonen av at jeg er plaget med dette og at jeg er gravid, som gjør det vanskeligere for blodet å pumpe rundt i kroppen min sånn at jeg vil svime av? Jeg ble titt og ofte svimmel da jeg var gravid forrige gang, men da hadde jeg ikke utviklet denne hjertebanken. Mvh. Lilli.

Svar:
Det er ikke uvanlig at gravide opplever svimmelhet eller hjertebank, men det er graden av plagene som må ligge til grunn for å vurdere om dette er innenfor det vi vil kalle normalt.
Jeg forstår godt at du undrer deg og er usikker på om dette er som det skal være.
Jeg vil derfor foreslå for deg at du tar en prat med legen din igjen, der du forteller i detalj om når og hvordan det skjer, hvor lenge det varer o.s.v. og spør om en mulighet for å bli henvist til en indremedisiner/kardiolog.
Hvis hjertebanken varer lenge nok til at du kan komme deg til legen kan det også være en mulighet til å ta et EKG av deg mens hjertebanken pågår.
Ønsker deg god bedring! Håper du blir tatt godt vare på.
Hilsen Monica.