Spørsmål:
Hei. Lurer på hvor ofte du har erfart åreknuter i underlivet under et svangerskap? Jeg har det og det er utrolig smertefullt. Vi trodde først at det var barnet som var kommet ned, men heldigvis var hevelsen i hele underlivet samt på skambenet åreknuter.
Jeg er ca. 34 uker nå og tenker en del på om det har noen innvirkning på selve fødselen at jeg har disse knutene? Det strammer og presser og det minner meg om at barnet står fast i åpningen før siste press og han kommer ut.
Har 2 gutter fra før og det har vært svangerskap og fødsel uten noen ekstra ubehag eller bekymringer. Derfor kan jeg av og til kjenne at jeg gruer meg denne gangen selv om følelsen ikke er plagsom.
Kan man forresten få ha disse problemer etter fødsel eller går knutene vekk? Takker mye for svar

Svar:
Svar: Det er dessverre ikke så sjelden at kvinner får åreknuter i underlivet, men oftest er det flergangsfødende. De fleste kvinner forskrekkes ofte før de finner ut hva det er, og har som beskriver smerter og ubehag.
Det er ikke så mye du kan gjøre med tilstanden annet enn å ta godt vare på deg selv og unne deg mange pauser i løpet av dagen der du legger deg flatt. På denne måten minsker du nedtrykksfølelsen og sprengfølelsen i områdeene rundt åreknutene. Jeg kan ikke tro at dette på noen måte vil komplisere fødselen din. Er du usikker kan du snakke med jordmoren/legen du går til kontroll hos, og ev. få de til å ta en titt på åreknutenes beliggenhet.. Det er flott at utgangspunktet ditt er så bra med to fine fødselsopplevelser.
Når du har født er sjansen liten for at du vil merke noe til åreknutene. Lykke til videre. Håper ikke de siste ukene blir for ubehagelige og smertefulle for deg.
Hilsen Monica