Spørsmål:
Hei. Jeg fikk en lita jente tidlig i år, fødsel og alt så ut til å gå fint, helt til hun plutselig kom m ene armen over hodet, det gjorde så jeg revnet og måtte sys. De første ukene etter fødsel er jo ikke underlivet som vanlig så på 6 ukers kontrollen min sa jeg til legen alt var bra. Tingen er at jeg sliter m å holde meg, og er jeg ute på ærend eller tur må jeg på do der og da, og det blir virkelig krise, har gjort på meg tre ganger alt å.. Det jeg lurer på nå er hvordan jeg skal bli bra før jeg begynner å jobbe igjen etter sommeren? Og er dette sykemelding grunnlag da jeg står og går mye i jobben min..? Håper du kan gi meg noen råd..

Svar:
Jeg vil anbefale deg å ta det opp med jordmor/fastlegen og evt. få en henvisning til  gyn. pol. der du fødte.Det kan være greit med en sjekk.
Er det slik at det kun er bekkenbunns muskulatur som må gjenopptrenes bør du også få god hjelp til å kommer igang. Det finnes dyktige fysioterapeuter som kan mye om akkurat dette.
Sykemelding er ikke til hjelp. Du må aktivt trene muskulaturen.
KNIPE ØVELSER ER VIKTIG ETTER FØDSEL FOR ALLE KVINNER- og for resten av livet!
Lykke til.
Hilsen Monica.