Spørsmål:
Er 32 uker på vei med mitt 3 barn. I det siste har det vært mye stress med en syk onkel jeg passer på og oppfølging av gutten på 8 1/2 år med fotball og jenta på 12 år med dans. I tillegg så er det jeg som gjør mesteparten av husarbeid da samboeren ikke er så god i ryggen. De siste 2 uker har jeg fått kraftige kynnerer. Det er ikke bare i magen men også i ryggen jeg kjenner det når jeg har kynnere og da blir jeg slått helt ut. Gir seg i løpet av 1-4 min og kan skje 5-12 ganger for dagen hver dag. Kan det tyde på at jeg blir å føde før tida? Har termin 27.06.09. Selv det å trene forsiktig eller å snu seg i senga eller en tur over kjøkkengulvet gir meg de kraftige kynnere. På gutten min så mangla jeg fostervann (merka ikke noe lekkasje eller at vannet gikk) og morkaka hadde begynt å løsne minst 2 dager før han ble født. Kan det skje igjen? Var endel stressa de siste 2 uker før termin på gutten og han ble født 2 dager over termin

Svar:
Det høres ut som om du har nok å henge fingrene i!
Jeg må tilstå at jeg reagere på at ryggvondt kvalifiserer for å slippe husarbeid når du med ditt tredje svangerskap sliter med så hyppige og sterke kynnere. Få samboeren din på banen og hvil deg!
Det er imidlertid svært vanlig at fleregangs gravide er plaget med kynnere. Jeg synes imidlertid du skal ta det opp med jordmor og snakke litt rundt dette, og det som siste skjedde.
Stress og mange arbeidsopgaver gjør selvfølgelig ikke saken bedre.
Du bør legge inn hvilepauser i løpet av dagen og ta godt vare på deg selv. Magnesium tbl. kan også være til hjelp.
Håper du får det bedre i de siste ukene.
Det er viktig at du ikke er helt utslitt når du går i fødsel. Du skal også ha krefter til å ta vare på et nyfødt barn og de to store etterpå.
Hilsen Monica.