Spørsmål:
Jeg har hatt sterk symtomgivende bekkenløsning fra uke 14 og har nesten bare kunnet ligge. Har gått til all mulig behandling underveis, fysio, bassengtrening, akupunktur mm. Jeg er redd for at jeg ikke har nok kraft til å føde og at min begrensede bevegelighet (kan nesten bare liggepå siden) vil gjøre at dette trekker ut i langdrag og blir for tungt. Er i uke 39 snart og sover utrolig dårlig pga halsbrann/kvalme om kvelden/natten og et verkende bekken som vekker meg tidlig fordi jeg må ligge litt på skrå....kreftene begynner virkelig å ebbe ut. Jeg er så sliten av smerter at jeg ikke fatter hvordan jeg skal ta fødselssmertene i det hele tatt... Er det vanligvis greit å føde vaginalt med så sterk bekkenløsning? Vil jeg klare dette uten for mye komplikasjoner? Noen gode råd???? Hilsen redd og veldig sliten av smerter!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Svar:
Kjære deg! Dette høres ille ut og jeg forstår godt at det tærer på kreftene. Men, om det er en trøst, er det helt utrolig hva kvinner maker å hente frem når de føder barnet sitt.
Det er ukjent for meg at kvinner har valgt/ blitt oppfordret til keisersnitt p.g.a. bekkenløsning alene. Med andre sammenfallende faktorer har det nok skjedd.
Jeg vil råde deg til å be om en samtale med fødestedet du har valgt. Sammen kan dere sikkert legge en god plan der du blir ivaretatt på en god måte. Kanskje kan du da legge vekk mye av dine bekymringer og bruke den gjenværende tiden til å samle krefter på å motivere deg til fødsel.
Det er riktig at vi oppfordrer kvinner i fødsel til å være oppe så lenge de orker, men det er alltid noen som velger sengen. Det viktigste er å finne en god stilling der man kan få til best avslapning. Sideleie er kjempefint, og en super stilling til å skyve/trykke ut barnet når den fasen kommer.
På fødeavdelingen kan du også få informasjon om smertelindring som kan tilbys. Med hensyn til smerte har du faktisk et godt utgangspunkt. Kanskje blir smerten i forbindelse med fødsel bare blåbær for deg??
Ønsker deg lykke til! Tenk at det hele snart er over - det blir deilig for deg.
Hilsen Monica.