Spørsmål:
Hei! Jeg er førstegangsfødende, og har hatt kynnere fra uke 16. ( Er nå i uke 25 ) Jeg får kynnere bare jeg går over gulvet, og tilbringer derfor mye tid på sofaen. Legen min har sykemeldt meg 100%, og hun har gitt meg streng beskjed om å ta det helt med ro. Kan du gi meg noen gode råd om hvordan jeg skal forholde meg til dette. Betyr det at jeg må være helt i ro, og at jeg ikke kan gå korte avstander engang? Jeg lurer også på om det er greit å ha sex?

Svar:
Svar: Det hender fra tid til annen at kvinner opplever som deg å ha en livmor som er spesiell ”sensitiv”. Siden legen din tar dette på alvor med 100% sykemelding og beskjed om å ta det helt med ro, synes nok jeg hun også burde henvise deg til en gynekolog/ gyn.pol./ fødeavdelingen for en kontroll av bl.a. mormunnen din. Med vaginal ultralyd kan mormunnen undersøkes og følges gjenom svangerskap der man er redd for at kvinner kan føde for tidlig.
Det er forskjell på kynnere og premature rier. Kvinner kan ha kynnere gjennom hele svangerskapet og likevel ende opp med å gå over terminen.
Det jeg forsøker å si er at kynnere alene ikke er godt nok til å vurdere hvor mye du skal ta det med ro, evt, avstå fra sex o.s.v. Jeg vil foreslå for deg at du tar kontakt med legen din igjen og ber om mer informasjon . Hva mener hun f.eks med ”helt med ro”, og på hvilket grunnlag gis rådet?
Ikke vær redd for å stille spørsmål eller tenke selv. Et godt råd for kynnere kan være Magnesium tbl som kjøpes reseptfritt på apotek eller i helsekost butikker. Lykke til videre!
Hilsen Monica.