Spørsmål:
Hei. Min kone har 3 uker til termin og de 2 - 3 siste ukene så har hun hatt store problemer med å få sove. Jeg gjør alt eg kan for at hun skal ha det fint, men ingenting hjelper, hun får til tider ingen søvn.

Svar:
Jeg forstår godt din bekymring.
Det er ikke uvanlig at kvinner sover dårlig på slutten av svangerskapet. Ingen stilling er god over lang tid, de må ofte opp på wc, er kanskje ikke fysisk slitne nok heller og så kommer tankene...........og man har det gående.
Et bad før legge tid, massasje, grønn the, roe helt ned, sløve litt foran tv kan evt. være hjelpe.
Heller ikke drikke for mye før sengetid for å unngå mange do-turer i løpet av natten.
Bytte sovested gjennom natten for å få variasjon: sofa, sitte i en god stol, sacco sekk osv. Bruk fantasien.
Akupunktur kan være til god hjelp. (Sjekk at akupunktøren er tilknyttet NAFO)
Snakk med jordmor /fastlege. Jeg har engang  måtte legge inn en kvinne i fødeavd. for å få et par døgn med søvn.
Gynekologen kan være med å vurdere en evt. behandling dersom det blir helt ekstremt.
Mitt generell råd til kvinner om som går mot termindato  og som har dårlig nattesøvn er å sove når de kan, også på dagtid.
Om det er noe som plager henne som tar fra henne nattesøvnen er det viktig at det kommer frem.
Håper din kone får sove igjen. Det er flott du tar godt vare på henne.
Hilsen Monica.