Spørsmål:
Hei Monica! Jeg er så usikker på om jeg har sopp eller urinveisinfeksjon! Jeg har diabetes og er nå 24+5.Jeg løper på do hele dagen og ofte opptil 4 ganger om natta.. uten at det har noen sammenheng med høyt blodsukker.. Jeg var i dag hos lege pga at jeg også har kjent litt på korsryggsmerter og begynte å bli redd for at det kunne utvikle seg til nyrebekkenbetennelse. Fikk utslag på 3+ leukocytter på urinprøven. Legen skrev ut Trimetoprim antibiotika som jeg skal ta to ganger om dagen i fem dager. Men etter å ha lest litt her så tenker jeg mer og mer på om det kan være sopp jeg har istedet.. Jeg har nemlig begynt å klø endel nedentil i tillegg til å tisse mye.. Kan det likevel være urinveisinfeksjon eller er det større sannsynlighet for at det er sopp? Er det dumt å gjennomføre Trimetoprim-kuren? Og kan/bør jeg prøve Canesten eller noen annen kur mot sopp i tillegg? Takknemlig for svar!!!

Svar:
Jeg kjenner ikke til hva årsaken er for at legen din velger som han gjør, men det kan du spørre han om.
Det er en god regel å sette opp urin til dyrkning for å se om det er oppvekst av bakterier. Deretter sende inn urinen til dyrkning for å finne riktig type medisiner til bakteriene som har forårsaket infeksjonen.
I verste tilfelle der kvinner har ubehag og smerter kan man starte behandling før man får svar fra dyrkningen, men ikke før urinprøven er tatt. På denne måten har man en mulighet for å korrigerer et evt. uriktig valg av medisiner.
Det er svært vanlig med sopp i svangerskapet. Når du i tillegg har diabetes kan det absolutt være en riktig observasjon du har gjort.
Og det kan selvfølgelig også være begge deler.
Det er ingen ting i veien for at du forsøker med Canesten for å se om det hjelper.
Siden en antibiotikakur kan gi opphav for ubalanse som igjen kan resultere i sopp, står du i fare for å komme i en vond  sirkel.
Jeg vil derfor råde deg til å snakke med legen din igen, evt. levere en ny urinprøve for å være sikker på at det virkelig er en urinveisinf. før du starter en behandling.
Lykke til videre.
Hilsen Monica.