Spørsmål:
Hei Monica! Jeg er i min 29 uke og alt har godt ganske bra, men i det siste har jeg fått en forferdelig smerte under brystene. Den er på hele forsiden og går videre mot ryggen. Den varer aldri mer enn 5 til 10 minutter, men er veldig smertefull. Jeg har et fint blodtrykk og ingen avvik på urinprøvene. Hva kan dette være?

Svar:
Svar: Hei Anita!
Det er vanskelig gi det et korrekt svar uten å se deg, snakke med deg og undersøke deg ordentlig.
Men kan det være at barnet ligger og trykker på ribb-bena dine,( eller det for tidlig)? Litt avhengig av hvordan du bærer barnet og hva slags arbeidsstilling du har. Ribbena blir faktisk presset utover i svangerskapet, og det er smertefullt.
Det kan også være sammentrekninger i livmoren(kynnere) som av og til er smertefulle.
Jeg synes du skal nevne dette neste gang du er på kontroll, evt. ta kontakt nå hvis dette bekymrer deg.
Lykke til videre. Hilsen Monica