Spørsmål:
Hei! Jeg er gravid i uke 20, og har i to mnd gått med smerter i rumpa. Det kjennes ut som jeg har konstant gangsperre i rumpa, det kommer og går, alt etter hvor mye jeg beveger meg. I det siste har det bare vært i den venstre siden, og smertene har gått nedover låret. Det er verst om kvelden når jeg sitter lenge stille eller legger meg. Legen min sa at det var bekkenet som mykner opp, men jeg lurer på om smerter i rumpa og lår er vanlig da? Med vennlig hilsen marsmamma

Svar:
Det høres ut som isjias. Les svaret jeg har gitt angående isjias i dag.
Hilsen Monica.
Vil bare kommentere svaret ditt på "smerter i rumpe og lår" denne uken. Du skriver at det hørest ut som isjias. Jeg er kiropraktor og jobber mye med isjias pasienter og synest absolutt ikke dette hørest ut som isjias. Isjias gir så godt som alltid smerter forbi knærne og smerten blir ikke sammenlignet med gangsperre. Smerter i rumpe og lår er veldig vanlig ved vanlig bekkenlåsning eller låsininger i korsryggen. Muskulaturen i rumpe og lår strammer seg og hun får derfor følelsen av gangsperre. Hun bør oppsøke kiropraktor som kan diagnostisere dette for henne. Det er mest sannsynlig IKKE isjias og hun vil sannsynligvis bli bedre av behandling. Varme på en irritert isjias nerve er heller ikke å anbefale da det kan øke hevelsen rundt nerven. Is er et bedre valg for å roe ned inflammasjon. Ville bare opplyse om dette. Synest ellers denne siden er informativ og bra. Mvh
Takk for dine kommentarer. Det er flott at du med din fagkompetanse kan komme med informasjon og råd. Kun det beste er godt nok!
Hilsen Monica.