Spørsmål:
Jeg hadde svangerskapskvalme til jeg var i uke 16. Så var jeg helt fin noen uker, men fra uke 19 har jeg kastet opp minimum 1 gang i uken. Jeg er nå 24+0 i dag og begynner å bli veldig sliten av dette. Min JM bryr seg ikke om det siden jeg hadde lagt på meg 1,5 kilo den siste mnd. Jeg er heller ikke bekymret for vekten, men det er veldig plagsomt og jeg tørr nesten ikke å spise lengre. Jeg er IKKE kvalm, det er mere som en klump som ligger i halsen etter at jeg har spist. Da er det egentlig bare å vente på at jeg etterhvert vil kaste opp. Jeg sliter jo da med å beholde vått og tørt og urinen min er veldig mørk, samt at jeg har absolutt null energi. Jeg sliter også med å få gjort nr 2 på do og har av og til skikkelig mageknip oppe i alt dette. Hva er det som gjør det og er det noe jeg kan få gjort for å bedre det? Prøver å spise lite og lettfordøyelig mat, hva mere kan jeg gjøre?

Svar:
Jeg forstår at dette er slitsomt, men det er dessverre noen få gravide som kan være plaget med kvalme og/ eller oppkast lengre enn hva man forventer.
Når plagene med kvalme/oppkast forsvinner, for så å komme tilbake er det også min erfaring at kvinner kan være svært slitne.
Det kan også høres ut som om du har kommet inn i en litt vondt sirkel der du spiser og drikker minimalt og senere "venter på hva som vil skje".
Du bør derfor unne deg gode måltider, i ro og fred. Bruk litt tid på å finne ut hva du har lyst på, hva partneren din kan lage til deg, hva du kan invitere deg selv til venner på, til mor, familien o.s.v.
Nå som det går mot vår kan du kanskje også spise uten dørs.
Du MÅ DRIKKE RIKELIG hver dag! Det er helt avgjørende for å få magen i orden og få vannet ut den konsentrerte urinen.
Mageknip og treg avføring virker negativt på fordøyelsesplager.
Uten mat og drikker vil du heller ikke få energi!
Etter måtidene vil jeg også råde deg til å være i bevegelse, gjerne gå en tur utendørs. Bevegelse kan hjelpe deg med klumpen i halsen. Det kan også avlede deg i å vente på at "noe skal skje".
Du må på en måte psyke deg opp til  ikke å la klumpen bestemme over deg, men motsatt!
Håper du forstår hva jeg mener.
Ønsker deg god bedring og håper du får det bedre.
Hilsen Monica.